Spara

Har kommit fram till att jag ska spara undan minst 5000 av min lön denna månad. Det är bra att ha pengar sparade när man pluggar och inte vet riktigt hur något kommer att bli. Ska lägga undan av nästa 2 löner jag kommer att få också. Rådvill är vad jag är. Jag kommer att tjäna för mycket och då minskar studielånet. De skiter i om man tjänat det under sommaren eller under tiden man pluggar. Detta betyder att antingen kan jag inte jobba nå mer alls hos mamma för ju mer jag tjänar ju mer sjunker det jag får av csn varje månad. Eller så jobbar jag mer så att det inte spelar någon roll, då får jag alltså några tusenlappar ändå. Det senare förutsätter dock att mamma blir beviljad fler LSS-timmar från FK. Det är en riktigt usel regel. Man borde få studielån oavsett vad man tjänar. Kan förstå om bidraget som är på 2000 skulle försvinna om man tjänar för mycket. Men det försvinner ju av pengarna man får låna också. Det borde vara upp till en själv att bestämma över pengar som man ändå betalar tillbaka och dessutom med ränta. Att komma upp till 58000 brutto är inte svårt när man jobbar några månader. Har något av partierna som vallöfte att höja gränsen på vad man får tjäna? I sådana fall är jag benägen att rösta på dem bara för det. Nuvarande regering har ju istället sänkt den gränsen.

Usla politiker och usla CSN.

Finns mycket jag hade velat köpa men det är bara att bita i det sura äpplet och spara istället. Måste tänka framåt och inte bara i nuet. Bara för att jag för en gångs skull vill tänka i nuet och köpa ny tv bland annat så är det bara att fortsätta som vi alltid har gjort. Prioritera.

Kommentarer
Postat av: J

Vi har också sparat en större summar pengar nu.. Jag är ju verkligen usel på att spara men nu ska S fixa körkortet!! :-)



Det är verkligen värdelöst att man får tjäna så lite, och att de till och med räknar det man tjänat när man inte ens gått skola.. Har dock inte hört om något parti vill höja gränsen. Däremot vill ju socialdemokraterna höja bidragsdelen med 400:- och lånedelen med 200:- samt höja tilläget om man har barn. Moderaterna är ju korkade och vill höja lånedelen med 600:-. Då får man ju i slutändan bara betala tillbaka kanska mycket mer pengar.. Men studenterna behöver verkligen mer pengar!

2010-08-29 @ 14:25:15
Postat av: Bloggägaren

Vad bra! Men ni borde spara det dubbla så kan du också göra det :) Det är en sån otrolig frihet att ha det.



Jo det är verkligen uselt. Tycker det är bra att de ska höja och då framförallt bidragsdelen. Tycker dock fortfarande att de ska höja gränsen rejält för vad man får tjäna, eller helt ta bort den, iaf för lånedelen. När man går på timlön hamnar ju allt till höstterminen fast man jobbat innan 1a juli.

Jag tycker alla partier är korkade just nu. Det är bara löften och löften hela tiden. Undrar just hur mycket av det som verkligen skulle komma att infrias. Känns mest som en kapplöpning blocken emellan.

2010-08-29 @ 14:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0