Fördomsfull

Jag är nog ganska fördomsfull. Mot överviktiga. Alltså mot mig själv. Jag tänker alltid att om man är överviktig så är man automatiskt otränad och om man är smal så är man automatiskt vältränad. Så är ju inte fallet. Det märker man när man går på mycket pass. Många smala som inte pallar med ett intensivt spinningpass där man ska stå och cykla med tungt motstånd i flera minuter. Jag vet ju att jag fixar det. Jag har sett många andra överviktiga som också fixat det. Samma när jag ser överviktiga gå på bodystep så tänker jag att de vet inte vad de ger sig in i. Ibland har jag rätt. De vet inte och de orkar inte. Samma gäller ju då smala men inte tänker jag så innan ändå. Har sett en del som gått därifrån efter halva passet för att de inte orkar.
En som är överviktig kan mycket väl vara mer tränad än den smala tjejen bredvid. Inte bara jag som behöver ändra inställning tror jag. Hela samhället borde göra det. Jag är överviktig och inte särskilt vältränad. Ändå ser jag under varje pass smala tjejer som är än mer otränade. Har än sämre kondition än mig.
Nu ska jag börja tänka om. Överviktig innebär inte per definition otränad. Smal betyder heller inte vältränad.

Idag har vi firat svärmor som fyller 3 år äldre än vad min storebror gör(!) Jag fikade inget alls. Har 0.8 kg kvar till mitt mål på måndag och jag vill klara det. Då har jag inget utrymme för ens en kaka. Jag gillar inte att inte klara mina mål. Har jag bestämt mig för något då ska jag baske mig klara det också.

Blir lite jobbigt med pulver imorgon när vi åker till Finland på reimajakt och till IKEA. Alltid omständigt när man åker iväg. Spelar ingen roll. Jag ska inte äta något annat. Är man tjurig så är man. Största problemet för mig innebär att eftersom man dricker så mycket vätska så måste man gå på toa ofta. Jag verkligen avskyr offentliga toaletter. Jag har förut hållt mig från morgon till tidig kväll för att undvika dem. Måste komma ihåg att ta med handspriten.


Kommentarer
Postat av: Susanne Wikman

Absolut visst är det så! Alla människor är ju olika tränade. Däremot är det inte hälsosamt att vara överviktig vare sig du är tränad eller otränad. Så det är väl något alla ska tänka på. Att en övervikt ger mer risker för sjukdomar osv. Så det är väl det jag tänker mest på och som jag anser vara en av orsakerna till att alla borde sträva efter en normalvikt.



Dock så är det i det stora hela rent realistiskt så att en överviktig person inte orkar lika mycket som en smal i tex. Core därför att där jobbar man med kroppen och då är det mycket tyngre för en överviktig än för en normalviktig person.



Däremot i pass som spinning och bodystep handlar det mer om en persons kondition och hur mycket man orkar och hur vältränad man är.

2011-01-28 @ 01:33:30
URL: http://www.sussiesgodsaker.blogspot.com/
Postat av: Britta

Jag har också haft enorm avsky mot offentliga toaletter, har totalvägrat länge och hållit mig in i det sista.



När jag flugit 24 timmar och rest i över 40 har jag förträngt att det finns toaletter och därav inte behövt gå, jag glömmer som bort det.



Men nu idag har jag vant bort det, jag minns hur stolt jag var men jag minns inte hur det gick till. Jag har för mig att det kom successivt : )



Jag är fortfarande inget fan av det, men brukar stänga av alla sinnen och hålla i handtaget, trots att jag låst : )

2011-01-28 @ 18:21:34
URL: http://sixth.blogg.se/
Postat av: Bloggägaren

Sussie: Man kan alltid lita på att du svarar på såna inlägg :) Självklart är dt så att det är ohälsosamt att vara överviktig. Därför jag går ner i vikt. Så många sjukdomar där övervikt är en stor riskfaktor. Brukar påpeka det för Jonas när han klarar av armhävningar hur lätt som helst och jag inte klarar av en enda (på tårna alltså). Att det är ju för att han är lättare. Har absolut inget att göra med att han är starkare heller :P



Britta: Vad bra, då finns det kanske hopp för mig med! Inget framsteg denna gång dock. Jag höll mig tills vi var hemma efter 8.

2011-01-29 @ 21:34:44
Postat av: Sussie

Absolut! Det kan du lita på eftersom jag älskar att argumentera! :0)Killar är fysiskt starkare än kvinnor! Det är dock något vi aldrig kommer komma ifrån så tyvärr Mari, han är starkare än dig! :0)

2011-01-29 @ 23:32:07
URL: http://www.sussiesgodsaker.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0